Agressie in de zorg

Agressie in de zorg komt helaas steeds vaker voor. Uit het onderzoek van TNO (TNO, 2014) blijkt dat de helft van het personeel in de verpleging hier wel eens mee te maken heeft. Agressie, scheldpartijen en intimidatie kunnen zelfs tot angstgevoelens, slaapstoornissen en psychosomotische klachten leiden. Hoe ga jij hiermee om en hoe zorg je ervoor dat je stevig in je schoenen staat?

Wanneer een werknemer verbaal of fysiek aangevallen, lastiggevallen of bedreigd wordt, is er sprake van agressie. Agressie kan zich uiten in verschillende vormen, je kunt hierop reageren middels de volgende manieren:

1 Frustratieagressie

  1. Bij deze vorm van agressie kunnen opgestapelde frustraties en emoties loskomen. Vanuit frustratie kan een patiënt reageren volgens een bepaald patroon. Dit kan leiden tot stemverheffing, drammen of zelfs dreiging.
  1. Aanpak
  2. Ondanks dat het waarschijnlijk niet persoonlijk is bedoeld, reageert je lichaam hier wel op. Toon begrip en geef de patiënt ruimte om zijn emoties te uiten. Zorg ervoor dat je kalm blijft en jezelf niet in dit gedrag laat meeslepen. Dit maakt de spanning namelijk alleen maar erger.


2 Instrumentele agressie

Bij deze vorm van agressie gaat het vooral om manipulerend en eisend gedrag. De patiënt eist bijvoorbeeld bepaalde zorg op ‘’omdat ik daar recht op heb’’’ of ’’ je collega doet dit ook altijd’’. Deze vorm van agressie heeft als doel om iets van je gedaan te krijgen.

  1. Aanpak
  2. Zorg voor duidelijkheid en geef je grens aan. Vertel wat wel kan en wat niet kan, wanneer dit niet werkt, leg je de keuze voor aan de patiënt: ” of u gaat door en ik vertrek of u stopt met dit gedrag en ik ga verder met de zorg’’.


3 Psychopathologische agressie

Deze vorm is te herkennen in combinatie met middelengebruik zoals drank, drugs of medicatie, maar kan ook het gevolg zijn van neurologische of psychiatrische aandoeningen. Het is hierbij lastig in te schatten hoe de patiënt zal gaan handelen.

  1. Aanpak
  2. Kies voor je eigen veiligheid en maak op een rustige manier contact met de patiënt. Houd genoeg fysieke afstand, praat met een rustige stem en stel korte vragen. Geef de patiënt tijd om hierop te reageren. Voorkom dat de patiënt schrikt en wees duidelijk over de regels.

Ken of ben jij iemand die te maken heeft gehad met agressie en wil jij graag jouw verhaal delen? Neem dan contact op met: communicatie@tmi-interim.nl 

Wist je dat Tmi ook regelmatig trainingen verzorgt voor haar medewerkers? De agressie preventie training is hier één van. Klik hier voor meer informatie!

Als u doorsurft op deze website, gaat u akkoord met de plaatsing van cookies. Meer informatie Deze melding verbergen